Grote ondernemingen komen van Mars, startups van Venus

in Startups, 21.01.2014

De verschillen tussen startups en gevestigde ondernemingen zijn groot, maar net als bij mannen en vrouwen geloof ik dat er gelukkige relaties mogelijk zijn. Met toegang tot de nieuwste technologie en een “get it done” mentaliteit zetten startups de standaard voor (open) innovatie. Grote ondernemingen bieden nog steeds een belangrijke bron van brains, geld, merk en reputatie.

Ondanks dat uit het KPMG-onderzoek New Horizons blijkt dat beide partijen erkennen veel van elkaar te kunnen leren, zijn succesverhalen van samenwerkingen tussen startups en grote ondernemingen in Nederland schaars. Belangrijke barrières zijn de grote verschillen tussen beide bloedgroepen en het gebrek aan wederzijds begrip.

Nieuwe waarden en normen

De startup leeft volgens moderne standaarden en staat dichtbij megatrends, zoals Share Economy, Sustainability en de oneindige technologische mogelijkheden. Ga maar na: de corporate standaard is nog steeds een lease auto, terwijl de startup zich flexibel verplaatst met de fiets, het openbaar vervoer of car sharing zoals car2go of SnappCar. Grote ondernemingen bouwen nog steeds nieuwe kantoorpanden langs snelwegen, terwijl startups zich vestigen in verbouwde (industriële) panden vaak in het centrum van de stad. Zij vinden huisvesting bij organisaties zoals A Lab en Rockstart, te midden van andere startups en creatieven.

Verschillende snelheden

De snelheid waarin de twee werelden zich bewegen is totaal verschillend. Voor een startup is de lange termijn zo lang als twee of drie payment terms, terwijl dit voor een grote onderneming in de regel vijf jaar of langer is. Huidige processen van grote ondernemingen zijn dan ook gericht op langdurige leveranciersrelaties, met vanaf dag één grote belangen. Criteria die grote ondernemingen hierbij hanteren, zoals aantoonbaar drie jaar lang winstgevend en ISO certificering, maken het voor startups bijna onmogelijk om zich te kwalificeren.

Venus en Mars

 

Experimenteren

Ook de filosofie waarmee een nieuw product in de markt gezet wordt verschilt. Veel startups hebben de Lean Startup methode van Eric Ries geadopteerd. Een Minimum Viable Product wordt aangeboden aan (een beperkte groep) gebruikers en feedback wordt verwerkt in de volgende versie van het product. Grote ondernemingen volgen over het algemeen de traditionele weg van business plan, productontwikkeling en marketing tot het al dan niet meten van het succes. Het is dan ook niet voor niets dat het Lean Startup gedachtegoed steeds meer tractie krijgt binnen het traditionele bedrijfsleven.

Think big, act small

Een vast recept om tot een succesvolle samenwerking te komen bestaat niet. Onderstaande tips kunnen wel helpen om grote ondernemingen en startups nader tot elkaar te brengen:

1) Herken en erken dat geen mens hetzelfde is en heb begrip voor de verschillen tussen beide werelden
2) Ontdek wat je in elkaar aantrekt en vind een gemeenschappelijk doel voor de samenwerking
3) Begin met daten en start kleine gecontroleerde experimenten

Dit blog behoort tot de reeks blogs die verschijnen rondom het evenement en onderzoeksrapport KPMG New Horizons. Lees meer over New Horizons.


Leave a Reply

Your email address will not be published.