Innovatie, altijd prijs

in Innovatie, 11.12.2012

De term innovatie hoor je overal om je heen. Velen praten en schrijven er enthousiast over, maar de meeste mensen beginnen er niet aan of worden weerhouden om ermee te beginnen. ‘Ik kom er niet aan toe’, ‘het kost te veel tijd’, ‘het levert niet direct iets op’, ‘ik ben bang voor mislukkingen’, ‘ik krijg er van mijn baas geen tijd voor’, een excuus is snel gevonden. En vaak zijn het niet de eerste paar ideeën die tot iets innovatiefs leiden, maar een spin-off van het tiende of twintigste idee. Innoveren vraagt dus ook doorzettings- en incasseringsvermogen.

Hierdoor ondervinden de meesten onder ons nooit dat innoveren een fantastische ervaring is. Innoveren is een soort van reis, vol leerzame, interessante en (ont)spannende momenten. Je ontmoet mensen die net zo gedreven met innovatie bezig zijn als jij en je verdiept je in zaken op je vakgebied die anders aan je voorbij waren gegaan. Innoveren is zeer de moeite waard en heeft vaak onverwachte uitkomsten. En vergeet niet, ook van je mislukkingen leer je.

Er zijn dus genoeg redenen om met innovatie aan de slag te gaan. Je kunt het voor jezelf doen, omdat je het leuk vindt. Je kunt het doen voor de organisatie waarvoor je werkt, omdat het je collega’s of klanten verder kan helpen of de concurrentiepositie van de organisatie kan verbeteren. En als het even meezit, brengt het zelfs de wereld verder.

Innoveren kan ook altijd. Iedereen komt in zijn of haar dagelijks leven in situaties waar kan worden geïnnoveerd. Op Wikipedia staat dat innovatie vernieuwing van ‘iets concreets’ is: van een product, technologie, productieproces, organisatie of markt. Er wordt zelfs gesproken over sociale innovatie in (onderdelen van) organisaties respectievelijk de samenleving. Het gaat daarbij overigens niet om aanpassingen op iets, want dat is te weinig vernieuwend, en ook niet om uitvindingen, dat is voor de Willy Wortels onder ons. Het zit daar tussenin.

Innovatie is dus altijd prijs. En dan heb ik het niet alleen over de innovatieprijzen die jaarlijks in Nederland te winnen zijn, zoals de Herman Wijffels Innovatieprijs, de Jan Terlouw Innovatieprijs, de Philips Innovation Award, de Accenture Innovation Award, de Generali AM Innovatieprijs, de ABAB Innovatieprijs, de Ekoland Innovatieprijs, de Taxi Innovatieprijs, de Milieu Innovatieprijs, de Sociale Innovatie-Prijs, de Transparantieprijs voor het meest innovatieve jaarverslag, de Klantcontact Dagen Innovatieprijs, de Baby Innovation Award, de Beauty Press Innovation Award, de VVV Zuid-Limburg Innovatieprijs, de Veluwse Innovatieprijs en de Amsterdam Innovation Award. En zelfs de gemeente Hardenberg heeft haar eigen innovatieprijs.

Dit blog behoort tot de reeks artikelen voor De Nieuwe Wereld, thema Innovatie. De Nieuwe Wereld is een initiatief van Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio dat mede mogelijk gemaakt wordt door KPMG. Lees meer over De Nieuwe Wereld.


Leave a Reply

Your email address will not be published.