Nederland

Innovatie in Nederland, de rem eraf

Startups en corporates hebben elkaar veel te bieden, maar het blijkt nog knap lastig om hier de vruchten van te plukken. Het gebrek aan samenwerking tussen beide partijen staat innovatie in Nederland in de weg.

Innoveren door startups
Samenwerking tussen startups en grote ondernemingen kan leiden tot innovatie. Een startup biedt een frisse blik en focus op productontwikkeling. Een grote onderneming heeft de slagkracht om het idee door te ontwikkelen en in de markt te zetten.

Alexander Klöpping benadrukte eerder dit jaar in DWDD University ook al hoe belangrijk startups zijn voor innovatie. Hij refereerde aan de ontwikkeling van Silicon Valley tot één van de meest innovatieve gebieden in de wereld. Dit kan niet alleen worden toegerekend aan de grote Googles en Intels; innovatieve startups hebben hier ook een bijdrage aan geleverd. De corporates maken in dat gebied gebruik van de innovatieve ideeën van startups door hierin te investeren, hen over te nemen of door een andere vorm van samenwerking aan te gaan.

Wat gaat er mis?
In Nederland is dit minder vanzelfsprekend. Dit komt door de cultuur; veel ondernemingen zijn meer intern gericht en innovatie is vaak toegewezen aan de eigen R&D afdeling. Daar komt bij dat de cultuur en de verwachtingen bij startups en grote ondernemingen nogal eens verschillen.

Corporate en startup

Een aantal corporates in Nederland zoeken wel actief de samenwerking op met startups. Denk bijvoorbeeld aan de innovatieprogramma’s van Sanoma en Philips. Zij ervaren dat startups vaak bij hen aankloppen om een product te verkopen, terwijl zij bij voorkeur werken met startups die bereid zijn om het product gezamenlijk verder te ontwikkelen. Corporates worden nog te vaak gezien als “een logo met een zak geld”. Een samenwerking heeft veel voordelen voor beide partijen en startups vergeten nog wel eens om deze benefits eerst te inventariseren. “Je product verkoop je niet na een kop koffie. Startups die hun product in een e-mail proberen te verkopen denken er niet echt over na.”

Anderzijds zou er vanuit grote ondernemingen in de startfase van de samenwerking teveel gestuurd worden op bottom line. Het is onwaarschijnlijk dat startups vanaf week één winstgevend zijn. Ook zijn grote ondernemingen vaak log en gelden voor alle processen regels en procedures.

De sleutel tot succes
Inspiratie en co-creatie zouden sleutelbegrippen moeten zijn in de samenwerking tussen grote ondernemingen en startups. Een startup moet op zoek gaan naar de gezamenlijke voordelen in plaats van alleen het product te pitchen. Grote Nederlandse ondernemingen moeten beseffen dat het innovatieproces versneld kan worden door hun blik meer naar buiten te richten en samen te werken met startups. Iets waarvan ik denk dat het in de huidige economische tijden, waarbij marges onder druk staan en nieuwe business modellen opkomen, van groot belang is.

Dit blog behoort tot de reeks blogs die verschijnen rondom het evenement en onderzoeksrapport KPMG New Horizons. Lees meer over New Horizons.

  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn

Plaats een Reactie




Uw email addres zal niet openbaar gemaakt worden.