Innovatie is ook blijven geloven

in Innovatie, 11.02.2013

Binnen organisaties wordt vaak gedacht dat een nieuwe vinding direct rendabel moet zijn. En veel initiatieven komen zonder een sluitende businesscase niet eens van de grond. Ook is de mate waarin de langetermijneffecten en het groeipotentieel worden meegenomen in de overweging beperkt. Dat terwijl veel uitvindingen juist door doorzettingsvermogen en geloof succesvol zijn geworden.

Op 9 januari 2007 werd de iPhone, het apparaat dat alle andere telefoons overbodig moest maken, aangekondigd door Steve Jobs.  Diezelfde dag nog schoot de koers van Apple omhoog en werd er wereldwijd in de media over gesproken. Er stonden rijen voor de winkels en de iPhones waren niet aan te slepen. Zes jaar na dato zijn vriend en vijand van Apple het erover eens dat de iPhone een revolutie heeft ontketend op de markt van mobiele telefonie en hierom met recht een innovatie binnen de mobiele sector genoemd mag worden.

Niet elke innovatie start echter met een dergelijke revolutie. Sterker nog, een groot aantal van de belangrijkste innovaties van de twintigste eeuw kent een veel moeizamere opstartperiode. Het internet was in zijn eerste vorm al operationeel in de jaren zeventig, maar werd pas eind jaren negentig door het publiek omarmd. Mobiele telefonie was al mogelijk voor consumenten vanaf de jaren zeventig, maar het duurde ook tot eind jaren negentig eer het grote publiek mobiel ging bellen. De televisie werd al aan het begin van de twintigste eeuw uitgevonden, maar het duurde meer dan vijftig jaar voordat de meerderheid van de gezinnen in Nederland een toestel thuis had staan. En zo kan deze lijst worden aangevuld met vrijwel elke andere innovatie uit de twintigste eeuw: de magnetron, de stofzuiger, elektriciteit in huis, het vliegtuig, enz.

Wat al deze innovaties gemeen hebben is dat de uitvinders altijd het geloof bleven houden in hun uitvinding. Niemand had in de jaren zeventig de behoefte aan een wereldwijd netwerk van computers om filmpjes van niezende pandabeertjes te kunnen bekijken. Velen vonden het in de jaren tachtig onnodig om met een telefoon op zak te lopen als je ook thuis en op kantoor een telefoontoestel had staan en er door de hele stad telefooncellen stonden. Maar weinigen dachten dat de gebroeders Wright in staat waren om met hun gestuntel met zweeftuigen de basis te leggen voor het moderne vliegverkeer. Toch werd in veel gevallen aan het publiek het tegendeel bewezen.

Hoe anders was het gelopen als de gebroeders Wright na hun mislukte pogingen en negatieve publiciteit meteen waren gestopt met hun missie? Het is mede aan het doorzettingsvermogen en het geloof in eigen kunnen te danken dat wij nu op elk moment elke plek in de wereld met het vliegtuig kunnen bereiken. Laat dit geloof een voorbeeld zijn voor elke organisatie die een daadwerkelijke verandering teweeg wil brengen, want niet elke innovatie is een iPhone.


Leave a Reply

Your email address will not be published.