Innovation rocket

in Innovatie, 25.03.2013

Innovatie, het klinkt zo fris, vernieuwend, hightech en vers. Het begint vaak klein, maar heeft altijd een enorme ambitie of een geweldige noodzaak als grondslag. We willen naar de maan of we moeten overleven. Naar de maan zijn wij al geweest, Mars is wellicht een mooie volgende stap. Maar onze eerste zorg vandaag de dag is toch wel: hoe overleven we de crisis… Wij zitten met z’n allen in de categorie ‘noodzaak’. Innoveren is immers voor veel organisaties geen ambitie, maar een keiharde noodzaak.

Natuurlijk gaan wij liever naar Mars. Dan liggen het onbekende en de uitdaging voor ons. We kunnen het zelfs aanwijzen en onze energie direct op dat ene doel richten. Iedereen die aanhaakt in een dergelijk project weet wat het doel is, naar Mars! De budgetten zijn enorm en we mogen gebruikmaken van de mooiste en nieuwste technieken. En trek je het niet, dan stap je eruit en vragen we iemand anders.

Maar wij moeten innoveren, anders overleven we niet. Aanwijzen waarheen we nu eigenlijk moeten innoveren is niet eenvoudig, laat staan dat we de energie goed kunnen kanaliseren zodat iedereen weet waar we heen gaan. En de budgetten… die zijn er eigenlijk niet, om nog maar te zwijgen over het ontbreken van alle prachtige technieken. En iedereen moet meedoen. Eruit stappen is geen optie.

Innoveren in moeilijke tijden vergt het een en ander van een organisatie. En ik zie zo bar weinig! Terwijl juist nu serieuze stappen moeten worden gezet. Daarom wordt het de hoogste tijd dat in organisaties inspirerende leiders opstaan die naar boven wijzen en zeggen: “Zie je die stip daar? Dat is Mars, daar gaan we heen en jij gaat mee!” Dat is de sleutel tot innovatie. Daarmee raken we los van het noodzaak- denken en keren we terug naar de ambitie!

Want wanneer iedereen de stip met eigen ogen heeft gezien, staan er zo veel kundige, slimme en ambitieuze mensen klaar om hun mouwen op te stropen dat wij in no-time op Mars staan.


Leave a Reply

Your email address will not be published.