Innoveren is een attitude

in Innovatie, 28.01.2013

Iedereen en alles innoveert. Het is dan ook niet de vraag of je wilt innoveren, het is de vraag of je zelf innoveert of geïnnoveerd wordt. Zit je als chauffeur achter het stuur of als passagier op de achterbank?

Mijn opa is geboren in de tijd van de paardentram en gestorven nadat er wagentjes op Mars rondreden.  In de jeugd van mijn vader moest penicilline nog worden uitgevonden, onlangs heeft hij een MRI-scan gehad (alles is goed, dank u). In mijn jeugd bestonden er geen video recorders, cd’s, mobieltjes of computerchips. De tv had twee kanalen in zwart-wit. Toen ik met computers begon te spelen bestond internet nog niet. En ik ben pas 46 jaar. Mijn kinderen hadden hun eerste computer toen ze vier waren (dat heb je met een IT-papa). Welke vanzelfsprekende zaken zullen zij over veertig jaar gebruiken? In slechts tienduizend jaar zijn wij van holbewoners verworden tot ruimteverkenners. Of nog anders gezegd: tussen Julius Caesar en Steve Jobs liggen nog geen tachtig generaties. Kortom, iedereen en alles innoveert. En snel.

Bedrijven willen graag innovatief zijn. Het zijn echter de medewerkers van een bedrijf die bepalen wat een bedrijf  is en doet. Pas als zij innovatiechauffeurs worden, is het bedrijf innovatief. Innovatie vraagt iets van iedereen en kan niet een stafafdeling zijn (“Goedemorgen, met de afdeling Innovatie. Wat voor innovatie wilt u hebben?”). Innoveren is geen afzonderlijke activiteit, het is een attitude. We moeten onszelf telkens de vraag stellen: doe ik het zoals gisteren, of doe ik het zoals morgen? Lift ik mee, of kruip ik achter het stuur? Maar, om de beeldspraak nog even vol te houden, wat doe je nou als iemand geen rijbewijs heeft? Simpel: rijles. Dit geldt ook voor innovatie. In principe kunnen we het allemaal. Niet iedereen als coureur, maar een ritje door de stad moet toch wel lukken.

Dus mensen moeten op innovatieles. Leren hoe bij problemen, vragen, uitdagingen en oplossingen altijd te denken in ‘morgen’ en niet automatisch terug te vallen op het oude. Nieuwe wegen zoeken. Instappen, wegrijden en de klant nieuwe routes tonen. Met behoud van het goede uiteraard, want de radio hebben we ook nog niet weggegooid. Innoveren is niks nieuws. De vraag is alleen welke rol je erin wilt spelen.


Leave a Reply

Your email address will not be published.