Nederland

Kijk meer door de bril van buitenlandse bedrijven

Bijdrage uit FD Outlook Special Vestigingsklimaat, 9 november 2012

Vrijwel iedereen is zich ervan bewust dat we het merk Nederland goed moeten promoten in het buitenland, omdat we daarmee belangrijke economische bedrijvigheid aan ons kunnen binden. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, al was het maar omdat bijvoorbeeld een Indiaas of Chinees bedrijf vaak in eerste instantie naar Europa kijkt en Nederland daarbinnen hooguit als een ‘stedelijk gebied’ ziet. Het werkt dan niet om, zoals nog wel eens gebeurt, een veelheid aan Nederlandse regio’s apart te gaan promoten.

 

De echte uitdaging gaat een stap verder. Want weten we eigenlijk wel hoe buitenlandse zakenmensen naar ons land kijken? Welke aspecten van het vestigingsklimaat vinden ze belangrijk? En welke onderdelen kunnen ze juist heel erg relativeren? Eigenlijk kun je pas echt wat aan internationale branding doen als je de antwoorden op deze vragen kent. In geval van Amerikaanse investeerders geldt dat we de antwoorden vrij goed kennen, onder andere omdat we al vele tientallen jaren met hen zakendoen. Maar de samenwerking met partners uit bijvoorbeeld China is veel jonger en de cultuurverschillen zijn groter waardoor het lastiger is om aan te voelen wat zij belangrijk vinden. Eigenlijk gaat het hier om de eerste les in communicatie: je moet niet alleen een boodschap zenden, maar je moet vooral ook luisteren naar je gesprekspartner. Dat is heel leerzaam. Je komt er dan bijvoorbeeld achter dat een Chinees bedrijf in toenemende mate bereid is ook Nederlanders in dienst te nemen om zijn marktpenetratie te vergroten. Ze kennen immers het voorbeeld van Westerse bedrijven in China die ook niet zonder die ‘local employee’ kunnen.

 

Daarnaast is er vaak veel onbegrip over de lange doorlooptijden voor bijvoorbeeld bouwvergunningen en regelgeving rondom arbeidscontracten in Nederland. Mijn advies aan iedereen die zich bezighoudt met de branding van Nederland voor buitenlandse investeerders is dan ook: probeer eens wat meer door de bril van je (potentiële) partner te kijken.

 

De FD Outlook Special Vestigingsbeleid is onderdeel van de Nieuwe Wereld, een initiatief van Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio dat mede mogelijk gemaakt wordt door KPMG. Lees meer over dit initiatief.

  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn

Plaats een Reactie




Uw email addres zal niet openbaar gemaakt worden.