Nederland

Ruim baan voor creatieve bouwers

Wie een nieuw kostuum nodig heeft gaat naar de winkel en zoekt een mooi exemplaar uit. Desgewenst is het dan nog mogelijk om het op maat te laten maken of zelf de stoffen uit te zoeken. Maar je kunt je als klant niet bemoeien met de naaitechniek, de planning van het naaiatelier of de te gebruiken naaimachines. Dat zou immers te zot zijn. Toch is dat feitelijk de dagelijkse praktijk bij veel bouwprojecten. Een deskundig bouwbedrijf krijgt een dictaat – het gedetailleerde bestek – over wat te doen en wordt niet geprikkeld om zelf mee te denken. Het resultaat van zo’n aanpak: een bouwer kan zich alleen op prijs onderscheiden en niet op creativiteit of kwaliteit. Dat is – afgezien van de hevige crisis van dit moment – een van de redenen waarom de rendementen van bouwers bedroevend zijn.

Deze werkwijze – waarin aanbieders tamelijk volgzaam maken wat anderen (de vragers) hebben ontworpen –  is in geen enkele andere industriële sector gebruikelijk. Gelukkig is er verandering op til, ook in de bouwsector. Dat wordt het beste duidelijk in de markt voor infrastructurele projecten, waar het model vaak al wordt omgekeerd. Vragers – zowel overheden als private ondernemingen – vragen steeds vaker om een oplossing voor een probleem en bieden bouwers volop ruimte zich te onderscheiden met een goed plan. Die aanpak wordt door velen met een zucht van verlichting ontvangen.

Waar het om gaat is dat die aanpak in breder verband een kans krijgt. Bijvoorbeeld ook in de woning- en utiliteitsbouw. Een van de uitdagingen om dat voor elkaar te krijgen is dat er tussen klant, bouwer en onderaannemers een vertrouwensbasis ontstaat. Dat zij elkaar niet financieel uitknijpen, maar vanuit een gezamenlijk belang handelen. In onze praktijk lopen we tegen tal van veelbelovende voorbeelden aan.

Zo bewees een bouwer dat sloop van een voorraad oude slecht geïsoleerde woningen kan worden voorkomen door een slimme aanpak samen met de toeleveranciers. De woningcorporatie schoof vanaf het begin met de aannemer, de architect, de adviseur, de constructeur, de installateur en gespecialiseerde toeleveranciers aan tafel om na te denken over verbetering van de energieprestaties. Wat uniek was: dat elke deelnemer aan de samenwerking open calculaties hanteerde en inzicht had in de totale kostprijs waarbinnen de oplossing moest worden gerealiseerd. Openheid stond dus voorop. Het effect: toeleveranciers bleken bereid om tijd te stoppen in het meedenken over de beste oplossing binnen het beschikbare budget. In een traditionele aanpak zou dat niet zijn gebeurd.

Juist in tijden van crisis moet deze omkering van denken en doen krachtig worden gestimuleerd. Want het kan tot fantastische resultaten leiden en maakt dat een bouwer zich op heel andere zaken kan onderscheiden.

Dit blog behoort tot de reeks artikelen voor De Nieuwe Wereld, thema Innovatie. De Nieuwe Wereld is een initiatief van Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio dat mede mogelijk gemaakt wordt door KPMG. Lees meer over De Nieuwe Wereld.

  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn

Plaats een Reactie




Uw email addres zal niet openbaar gemaakt worden.