Van innovatietrechter naar innovatieraket

in De Nieuwe Wereld, Innovatie, 11.12.2012

In innovatiegedreven organisaties wordt vaak gebruik gemaakt van een innovatietrechter (‘funnel’) om innovaties gestructureerd te laten ontkiemen. Van de honderden ideeën blijven slechts een aantal potentieel succesvolle over. Maar is deze convergente aanpak wel de beste manier om innovatie de ruimte te bieden?

De aanpak werkt als volgt: vul een denkbeeldige trechter met ideeën en zorg door een aantal ‘gates’ of beslissingmomenten op basis van criteria of een idee verder gaat in het proces. Hierdoor blijven steeds minder ideeën of innovaties over; de ideeën die het beste voldoen aan de selectiecriteria overleven dit proces het langst.

Ondanks de efficiënte, toetsbare en inzichtelijke manier van ideeën selecteren, kleven er een aantal negatieve effecten aan deze trechter.

  • Allereerst de KPI’s of selectiecriteria. Doordat er steeds ideeën moeten afvallen worden deze doorgaans getoetst aan de vooraf afgesproken verwachtingen van de organisatie. Ideeën moeten efficiënt, meetbaar en transparant zijn en bij voorkeur meteen met een duidelijk resultaat. Op zich niet verkeerd, maar grote kans dat ideeën die niet ver van de huidige dienstverlening afstaan de voorkeur krijgen op nieuwe, ingewikkelde en ver-van-je-bed innovaties .
  • Het trechtermodel staat daarnaast niet toe om de problemen of nadelen van een idee in de trechter constructief op te lossen. Ideeën die niet werken, zullen al snel door de vooraf bepaalde KPI’s worden tegengehouden.
  • Nog te vaak creëert deze aanpak een plek om ideeën te verzamelen en te negeren in de hoop dat ze weer net zo snel verdwijnen. De cartoon van Tom Fishburne hieronder geeft dit proces weer.

Maar wat werkt dan wel, en hoe voorkom je de bijeffecten van een convergente trechter? David Nichols stelt voor een aanpak te hanteren waarbij niet alleen convergeren maar ook divergeren een belangrijk onderdeel uitmaakt van het selectieproces. Zo krijgen ook ideeën die vooraf minder succesvol lijken later in het proces een kans om alsnog een boost te krijgen. Gevisualiseerd is dit een methode in de vorm van een raket, door Nichols The Innovation Rocket genoemd. Maar wat kunnen wij leren van deze aanpak en wat zijn de voordelen hiervan? Meer hierover in mijn volgende blog.

Dit blog behoort tot de reeks artikelen voor De Nieuwe Wereld, thema Innovatie. De Nieuwe Wereld is een initiatief van Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio dat mede mogelijk gemaakt wordt door KPMG. Lees meer over De Nieuwe Wereld.


Leave a Reply

Your email address will not be published.