We moeten de interesse uit het Oosten vooral toejuichen

in De Nieuwe Wereld, Vestigingsklimaat, 09.11.2012

Bijdrage uit FD Outlook Special Vestigingsklimaat, 9 november 2012

Door informatietechnologie en een verhoogde mobiliteit wordt de wereld steeds kleiner en die mondialisering zet ook in tijden van crisis onverminderd door. Opkomende Aziatische en Latijns-Amerikaanse landen spelen een steeds  belangrijker rol bij die ontwikkeling. We moeten in Nederland niet bang zijn voor hun groeiende invloed maar hun kracht juist omarmen.

 

Daarbij is het belangrijk om te beseffen dat deze partijen veel meer zijn dan koopjesjagers of copycats. Ik zie in de praktijk juist dat ze bij hun expansie niet gaan voor de big bucks op korte termijn maar zich heel consistent richten op het opbouwen van een sterke positie op de lange termijn. Dat is hun kracht, ook al omdat ze de laatste jaren steeds beter in staat zijn om zich de lokale westerse gewoonten eigen te maken. Het is niet voor niets dat er zo veel Aziatische studenten zijn op Nederlandse universiteiten. Omgekeerd is het voor Nederland van belang goed te begrijpen wat de culturele achtergronden en motieven zijn om zo goed te kunnen inspelen op de buitenlandse interesse. Nederland heeft veel te winnen bij de ambities van deze opkomende landen. Als een buitenlandse partij hier een hoofd- of regiokantoor vestigt heeft men daar meestal langdurige ambities mee en rondom zo’n hoofdkantoor is vaak sprake van veel hoogwaardige bedrijvigheid. We hebben een prima positie om deze ondernemingen te verleiden om van hieruit hun Europese positie op te bouwen, onder andere omdat we nog steeds bekend staan als een stabiel land met professioneel talent dat midden in de wereldeconomie staat.

 

De eurocrisis gooit nu even roet in het eten wat betreft de investeringsbereidheid. De onvoorspelbaarheid is groot en dat weerhoudt partijen ervan om fusies en overnames door te zetten. We zien dat ook duidelijk terug in de cijfers. Ik verwacht echter dat dat heel snel kan veranderen als er enige stabiliteit voor de eurozone ontstaat. Er is veel kapitaal beschikbaar dat dan een goede bestemming zal zoeken. Juist op zo’n moment is het zaak dat Nederland zich actief promoot en veel nieuwe bedrijvigheid aan zich weet te binden. De komende jaren zijn dus cruciaal.

 

De FD Outlook Special Vestigingsbeleid is onderdeel van de Nieuwe Wereld, een initiatief van Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio dat mede mogelijk gemaakt wordt door KPMG. Lees meer over dit initiatief.


Leave a Reply

Your email address will not be published.